Powered By Blogger

Thursday 14 June 2012





Dahulu aku amat merindui detik aku meneruskn jihadku dalam pembelajaran..aku amat menanti detik lamaran ku diterima untuk menyambung pengajianku di bumi Anbiya'..saban waktu doa itu tak pernah putus dalam diriku..aku menanti dan terus menanti..aku bersungguh-sungguh dalam jihad pembelajaranku..
terasa sekali kecemburuan dalam hatiku melihat senior-seniorku menyambung pengajian dari bumi sahabat tersebut..perlbagai andaian menerjah di kotak pemikiranku..
Satu hari aku nyatakan kecemburuanku pada Murobbiahku
" Ustazah mungkinkah saya boleh meneruskan jihad di bumi palestin.."
tenang sekali MUrobbiahku itu menuturkan persoalan padaku...
" Kenapa Azini nak sangat g bumi Anbiya' kan kat Malaysia pun boleh meneruskn pengajian??"
aku tak tahu kenapa masa tu aku terasa sekali dengan kata-kata Murobbiahku..
" sebenarnya Ustazah bile sebut berkaitan jihad ilmu , semua orang boleh mendapatkannya..semua orang boleh melakukannya..hatta tanpa dipaksa pun semua orang boleh melakukannya..siapa yang tak nak kejayaan dalam jihad ilmu ustazah..
saat itu aku terdiam sejenak , ku tersukan jua biarpun air ini mula mengalir..
tapi bila sebut jihad yang sebenar , jihad Fillah..pengorbanan jiwa raga..tak semua boleh melakukannya,tak semua sanggup menerimanya,tak semua sanggup mengumi Agalasnya..hanya insan yang terpilih sahaja ustazah..
belum sempat aku mneghabiskan ayat ku , ustazah menambah..
" kan kat sini pun boleh jihad Fillah..membantu sahabat2 kat sini pun dah dikira jihad dah tu.."
ustazah masih cuba menguji pendirianku..
tapi aku tetap aku ,pendirianku takkan pernah surut..
" memang ustazah kat sini pun boleh jihad..tapi x sama dengan jihad ke bumi anbiya'..aku leraikan kekusutan yang bermain diminda..
" Apa yang tak samanya Zini.."
" ustazah kat Anbiya' tersimpan kemas sejarah perjuangan para sahabat..hatta tempat perjuangan para nabi..kat Bumi Anbiya' terasa sekali roh perjuangan para sahabat..tak dinafikan kat sini kita juga merasai roh perjuangan tersebut seperti rohnya perjuangan para sahabat zaman dahulu.saya teringin sekali nak pergi lawat makam para sahabat..nak sangat menyaksikan tempat dimana berlakunya jihad..tempat yang mengajar saya erti semangat juang..tempat yang walaupun jauh mengajar saya seribu satu erti semnagat jihad..tempat yang mentarbiah saya untuk teruskan jihad kat bumi SMK Serdangi..tempat yang sering menjadikan peringatan buat saya..tempat dimana saya berikrar untuk syahid dijalannya..tempat yang membuatkan jiwa saya bulat pada perjuangan semata-mata.."
" sungguh saya rasa amat bersyukur biarpun kaki belum lagi menjejakkan kaki ke bumi bertuah tu , saya telah mempelajari banyak perkara..banyak tarbiah yang saya peroleh..tempat dimana islam pernah diatas..Subhanallah ustazah!!saya..
aku terhenti berkata-kata....
" Azini kalau betul niat kamu ke sana untuk memantapkan perjuangan kamu , ustazah doakan moga dipermudahkan Allah taala..sebenarnya ustazah sengaja nak menguji pendirian kamu terhadap soalan-soalan ustazah..ustazah yakin kat kamu..walau kamu dicaci , dihina , dipulau , dan pa pun ujian yang Allah beri..ustazah yakin kamu akan mampu menggalasnya..ustazah yakin dengan kepimpinan kamu dalam memimpin sekolah ini hatta menjawab persoalan yang diberi pada kamu ustazah dah nampak kesungguhan kamu pada perjuangan..percayalah kalau kamu mengharapkan syahid insyaAllah dengan izinnya kamu pasti dapat..ustazah yakin melalui harapan kamu , tempat itulah yang memberikan kamu seribu satu inspirasi dalam meneruskan perjuangan..temapt itu juga lah yang mengajar kamu erti cekal,cekal pada ujian dan pengorbanan..
" Azini , kita manusia sentiasa mengharapkan apa yang kita inginkan kita akan perolehi tapi tak semua yang kita inginkan kita akan dapat..tu yang kita kena ingat..ingatlah walau dimana pun kita berada , hidup kita kerana Allah..bila mana kita sandarkan semua pada Allah , kesakitan itu akan bernilai sebagai ibadah..kerana ia amat manis sehingga tak terasa lagi kesakitan..
Aku melihat wajah ustazah merah..mungkinkah ustazah menangis keranaku..
" apakah yang menyebabkan engaku menangis ustazah.."
" Azini , tangisan ustazah kerana kebahagiaan..ustazah bersyukur dipertemukan dengan kamu , tak semua yang mengerti maksud berjuang..dalam manusia leka dengan hiburan dunia..rupa-rupanya masih ada lagi insan yang menyedari hidup takkan lama..hidup diakhir zaman..'
" Azini, sejujurnya ustazah terharu dengan pengorbanan sepatutnya pengajian kamu di sekolah agama hinggalah kamu tamat SPM..tapi kerana permintaan Murobbi dan Murobbiah kamu untuk menghantar kamu ke bumi Sekolah menengah biasa ini..kamu sanggup menggalasnya..kamu sanggup menerimanya..kamu sanggup korbankan kebahagiaan kamu di sana.."
belum pun sempat ustazah meneruskan kata-katanya , aku telah menambah..
" Ustazah, saya teringat dalam satu hadis ( takkan sempurna iman kamu sebelum kamu mencintai saudaramu melebihi dari dirimu sendiri..)
"ustazah permintaan itu bukanlah permintaan dari Murobbi ataupun Murobbiah saya, tapi ia adalah permintaan Allah Taala..dah sampai masa saya ustazah..mungkin sebelum ini saya banyak bergembira tanpa memikirkan masih ada lagi orang lain memerlukannya..macam yang ustazah katakan tadi dimana pun kita berada , disitulah kita berjuang..ustazah mungkin kali pertama saya pergi ke sini sini saya terima kejutan budaya, tapi hal tu dah lama saya atasi..semua tu didikan yang Allah bagi kat saya untuk menjadikan saya lebih cekal..bukan asyik terhibur semata-mata.apa pun yang terjadi ustazah saya rasa bersyukur kerana terpilih ke sini..kat sini saya sedar saya tak boleh selamanya menjadi jiwa remaja..saya kena membantu sahabat-sahabat saya kat sini untuk kembali mengenal Allah Taala..saya tak boleh biarkan orang sekeliling saya terus hanyut..sedangkan saya tahu tapi saya tak sampaikan..maka dosa pada saya ustazah..


" aku terbayang kembali bagaimana saat aku diminta untuk masuk ke bilik disiplin sekolah..disitulah wajah-wajah murobbi murobbiahku menyampaikan amanah padaku yang harus digalas sebaik mungkin..
" Azini kami disini telah sepakat untuk menghantar kamu ke sekolah menengah biasa.bukan maksdunya kami tak sayangkan kamu , tapi kerana sayangkan kamu maka kami menghantar kamu ke sekolah itu..jangan risau Azini , pembelajaran agama dan bahasa arab kamu akan kami uruskan..sama macam sekolah agama juga jadualnya..
tergamam aku pada mulanya dengan permintaan itu..tapi ku pujuk hatiku..
" kenapa saya ustaz..??ujarku dengan teresak-esak..
" bukan kami yang pilih kamu tapi Allah yang pilih..kami hanya wasilah.."
" Azini , kami pilih kamu sebab nilai murni yang ada pada kamu..melalui akhlak kamu sahaja warga sekolah ini sudah jatuh sayang pada kamu..melalui kepimpinan dan kecekalan kamu juga membuatkan kami yakin kami tidak salah menghantar kamu ke sana..
Azini..ingatlah , hidup kita tuk berjuang..bukan berfoya-foya , bukan pentingkan diri sendiri..bukan sibuk membelai diri..
" Percayalah walaupun sekolah itu cukup terkenal dengan kes-kes malahan mendapat tempat yang pertama dalam masalah disiplin peringkat daerah..kami yakin kamu mempu mengubahnya berbekalkan dengan usaha dan nilai murni yang ada pada kamu..tidak semua terpilih azini , bertuahlah kamu kerana Allah telah memilih kamu untuk meneruskan jihad..Azini kami memilih kamu bukan memilih sesuka hati seperti beli barang tapi berbekalkan istikharah..Murobbi dan Murobbiah disana memerlukan kamu untuk membantu mereka.."
" Ya Allah besar sekali harapan mereka..ya Allah mampukah aku untuk menggalas amanah ini..Ya Allah cekalkah aku hadapi situasi ini.."
" Ustaz dan Ustazah..dengan nama Allah yang menciptakan saya..sebelum saya menjawab soalan ini..
" saya nak utarakan satu kalimah mujarab dari Allah melalui kalamnya yang tercinta..
Surah Al Baqarah ayat 256..
( boleh jadi kamu menyukai sesuatu perkara tapi ia buruk bagimu , dan boleh jadi kamu membenci sesuatu itu tapi ia baik bagimu..)
Ustaz dan ustazah..terima kasih kerana mendidik saya selama ini,sudi berkongsi ilmu , sudi mendengar luahan saya yang tak pernah putus..saya terima permintaan ini dan saya bersedia menggalas amanah ini..
Terima kasih Azini..
Ustazah kita berterima kasihlah pada Allah..doakan moga kekuatan saya terus mara seperti maranya perjuangan para sahabat di bumi Anbiya'..doakan moga saya secekal para sahabat..sanggup syahid atas nama Allah..doakan moga akhlak saya terpelihara disana..
InsyaAllah Azini..moga Allah merahmati kamu hendaknya...amin..
kenangan itu masih terimbau-imbau lagi di benakku..tarbiah yang mengajarku dimasa lalu..Subhanallah!!!
"Azini ok ke tak ni.."ustazah dihadapanku merenung aku dengan penuh bermakna..
Ustazah doakan saya..mengalir air mataku..
ustazah memelukku dalam dakapannya..
" yakin dengan Allah anakku , Allah sentiasa bersama para hambanya tak kira tempat dan masa..yakin dengan Allah anakku..ustazha doakan moga kamu mendapat syahid seperti yang kamu inginkan..
ustazah doakan moga Allah merahmati air mata kita menangis kerananya..
Aku berasa aman dalam pelukan ustazah..
akan kuteruskan perjuangan sekalipun aku terpaksa mengorbankan harta dan jiwaku....
aku teringat ayat keramat yang hingga hari ini aku semat dalam perjuaganku..

wahai para pejuang ,
maralah ke hadapan.
.kerahkanlah tenagamu dan jua fikiran..
korbankanlah hartamu sekalipun jiwa raga
..ayuh kita bersatu..
kita gempur hingga penghujungnya.
.Ayuh bersatu demi Allah.
.kita bgkitkan kmbali Islam..dengan izinnya.

aku terpujuk dengan kata-kata ini..

Ya Allah andai takdirku bertemumu usiaku muda ,
Angkatlah rohku dalam makna perjuangan,
cetusan - cetusan air mata di kalam usia,
Menagih petunjuk dan tawakalku padamu,
Aku serahkan masa depanku padamu,
Kerana aku sudah jatuh cinta dalam kalimah cintamu,
Sifatmu yang indah lagi menawan,
Mencairkan lagi taman imanku ini..
Apalah erti diriku ini tanpamu Ya Allah,
Andai aku ditinggalkan tanpa roh cinta kepadamu,
Angkatlah rohku dalam Aqidah perjuangan ini,
Tika aku pergi menuju cintamu..
Amin Ya Rabbal alamin


No comments:

Post a Comment