Powered By Blogger

Monday 18 June 2012

Jihad Cinta

Erm...kalau dulu sya cuma menghasilkan cerpen dan sajak.kali ini teringin pula nak berjinak-jinak dengan dunia penulisan novel pula..huhuhu..amin mohon doa dari semua. penulisan kali ni berkisarkan JIHAD CINTA,nak tahu ceritanya..jum baca!!!



  Entah bila semua ini terjadi , aku sendiri jahil dalam pengertian ini.. awan berarak mengikut rentaknya.mentari  bersinar gah disebalik awan.SK Mawar riuh-rendah dengan anak-anak kecil yang ingin menuntut ilmu.diwaktu itu ,  umurku baru  12 tahun masih segar lagi diingatanku, waktu itu ada seorang pelajar baru masuk ke kelas 6 al Bukhari.
 “ wei!!budak baru masuklah usik Nasrul sambil menyiku lengan Nasyriq.”
“ iya kan..kau tengok dulu tu , diam aje orangnya..”
Rakan-rakan sekelas hanya mampu melihat. Yang duduk bersebelahan pelajar baharu itu ada yang sempat berkenalan maklumlah duduk dalam satu kumpulan.
“ woi!! Cikgu Norziah masuklah !!” kedengaran suara Tika memecah kebisuan dalam kelas tersebut.
“ Assalamualaikum semua..”
“ waalaikumsalam cikgu” ucap murid 6 Al Bukhari tersebut dengan penuh bersemangat
“ semua siap kerja matematik yang cikgu bagi??” soal cikgu Norziah kepada mereka.
Cikgu tersebut sememangnya terkenal dengan sifat garang dan jarang senyum.
“ wei Azni kau dah siap ke kerja cikgu ni??bisik Ain perlahan
“ sudah!!kau belum siap lagi ke?
“ belumlah,aku betul-betul tak ingat??Macammana ni Azni??matilah aku kali ini..”
Kedengaran suara Ain seolah-olah putus asa lantaran ketakutan
“ Ain kau tengok buku aku ajelah,lagipun sikit lagi kan yang mesti kau buat.lagipun cikgu tu kan periksan dari meja ke meja , kau sempat lagi tu buat, sekarang ni meh ambik buku aku , kau copy aje senang cerita.”
“ thanks Azni,kaulah kawan aku paling baik”
“ iyalah tu , salin cepat nanti tak pasal-pasal dengan aku  sekali kena denda , siap kau???” Azni memberi amaran dengan nada gurauan.
Sekelas Azni cukup senang dengan sifatnya yang cukup peramah .kenakalannya bergaul juga dengan sahabat-sahabat sekelasnya membuatkan Azni tak kering gusi . namun begitu semenjak awal tahun Azni berubah menjadi seorang yang pendiam.sehinggakan tiap hari ada sahaja Nasrul tak henti-henti dari mengusiknya agar kembali seperti dahulu.
“ hah Azni!!mana buku matematik kamu??ke kamu tak siap lagi kerja yang cikgu bagi??
Hish!!matilah aku kali ni , mana Ain ni tak bagi lagi buku aku..
“ Errr saya??saya??saya??”Azni gugup secara tiba-tiba
“ Apa saya?? Saya? Berdiri sampai habis masa!!”
Habis sahaja kelas matematik tersebut…
“ Azni aku minta maaf ya , pasal aku kau berdiri sampai habis masa.aku minta maaf banyak-banyak.”air mata Ain mula kelihatan di bening matanya.
“ Sudahlah!benda dah jadi Ain biarlah..dahlah tak payahlah nangis , lagipun bukan selalu aku berdiri , sekali-sekala”
“ betul ni kau tak marah kat aku?”
“ taklah Ain , kalau aku marah sapa nak jadi kawan aku , teman aku pergi kantin , teman aku pergi bilik guru…em..takpalah Ain , bukan salah kau pun”
“Ok!! Kita kawan yea”
“ ok!!”
“ Azni kesian kan kawan baru kita tu , diam sangat.”
“ habis tu kau nak buat apa Ain , nak berkenalan?jom!!”
“ kau biar betul ni Azni “
“ iyalah!!jom”
Sampai sahaja di meja sahabat baru mereka itu , dua pasang sahabat mula menemubualnya.
“ kau dari mana”Azni memulakan persoalan
“ dari Pulau Labuan”shafiq lebih selesa menjawab sepatah yang ditanya sepatah itulah yang dijawab.
“ oh ya..aku Ain, Marhain Mazni??kau??”
“ Muhammad Shafiq”panggil Along aje
“oooo..Ni sebelah aku ni Nurul Azni Shafiqah , tapi kelas panggil dia Mak Minah”Ain ketawa sendirian
“ iyalah tu Ain , kau tulah Mak Minah!!dahlah emm..Along kan nama kau??emm..tak payah hirau tul burung satu ni..kerja dia melalak aje sampai esok..kalau kau dengar pagi subuh ayam melalak tu , hah!!sebelah aku nil ah..”Azni sengaja menimbulkan keadaan seperti itu agar shafiq selesa dengan mereka.
“iyalah Tu Azni!!”
“Panggil aku Azni aje cukup..”emm..tak payahlah diam sangat , nanti kau kena buli dengan student sini..kena tegas sikit!!”
Tidak lama kemudian , Nasrul masuk ke kelas.
“ oh Azni!!!nak pikat Shafiq ke yea??”
“ mengadalah kau Nasrul!!aku cili mulut kau , sebulan kau tak makan” sindir Azni dengan nada yang selamba
“  kenapa sebulan pula , setahun kan best!!”Nasrul mentertawakan Azni yang kemerah-merahan wajahnya.
“ mengada betul la penyapu satu ni” Azni mendengus tanda tidak puas hati.
“ Dahlah Azni tak payah kau hirau” jom!!ajak Azni.
Sememangnya Azni terkenal dalam kalangan sahabat sekelasnya seorang yang pemendam. Suasana kelas itu menjadi hingar kembali setelah tamatnya waktu rehat.
“ Hoi kawan-kawan!!nak tau tadi Azni berkenalan dengan Shafiq budak baru” Nasrul mengenakan Azni..
Hahhahahhah!!!
Budak kelas 4 BUkhari menjadi riuh , shafiq hanya mendiamkan diri.
“ Wei Nasrul , salah ke kalau kami berkenalan dengan dia.Shafiq pun bukan sesiapa dengan kita.Dia akan jadi kawan kita. Yang kau tak puas hati sangat dengan Azni ni kenapa hah??” luah Ain tanda tidak puas hati.
“ Ala ain, yang kau bising sangat apa hal?? Mak Minah tu diam aje , kau pula yang melebih” Shikin  membela Nasrul dan teman yang rapat dengan mereka.
“ dahlah Ain tak payah hirau diorang tu , bukannya bagi manfaat pun”.
Sindiran Azni membuatkan Nasrul tidak berpuas hati.
Sepanjang proses PNP pada hari itu , suasana menjadi tegang.masing-masing sibuk membawa haluan masing-masing.
“petang ni kau plan nak buat apa Azni.??
Soalan Ain membuatkan Azni tersentak
“ tak pasti lagi lah Ain,kenapa??” balas Azni selamba.
“ owh!! Tak da lah saje aje Tanya.”
“ oklah Ain semua orang dah balik dah, aku balik dulu yea”
“ ok!!”
Hah!!jangan lupa buat kerja cikgu Norziah , nanti esok aku lagi kena denda, esok no excuse tengok buku lagi.” Amaran nakal Azni disertai dengan kerlingan mata yang manis.
“ ok lah Mak Minah!!jangan risau esok confirm siap!!”Ain menjawab dengan penuh yakin.
Sepanjang perjalanan pulang ke kampong menuju rumahnya , Azni banyak diam. Fazilah yang duduk disebelahnya menyiku lengannya.
“ Hoi!! Yang kau ni kenapa Azni dari tadi berkhayal sendiri!!” Fazilah tiba-tiba menyergahnya
“ tak adalah Ila. Aku biasa aje , cumanya aku geram betul dengan Nasrul tadi.yang kau pun tak bela aku langsung” kedengaran dengusan Azni tanda putus asa
“ hmmm, aku bukan apa Azni , kang kalau aku ikut sekali , ada yang nangis nanti , bukan kau tak tau aku , sekali bercakap , mesti ada nangis.” Kata Ila tanpa segan silu
“ hmm ya lah..cumanya bukan apa aku kesian tengok..”
Belum sempat Azni meneruskan katanya,
“ oo mesti si Shafiq ni kan..oo mesti kau suka dia ni kan”Ila menyakat Azni
“Hoi!!! Kau ni kalau tidak melibatkan suka-suka tak boleh ke??nak aku terangkan kat kau , kita ni masih sekolah rendah , mana cukup syarat..apa lah kau ni , akil baligh pun belum lagi.” Azni cuba mengenakan Ila tanpa segan silu.
“ iya kan , betul kau cakap..apa yang kau kesiankan sangat kat Shafiq tu. Aku tengok biasa aje”
“ memanglah biasa sepupu cik oi..masalahnya terlalu pendiam sangat , bukan kau tak tau kawan kita macam spesies Nasrul tu , suka sangat buli orang , aku tak hairanlah kalau dia buli shafiq.”tapi kesianlah..
“ iya kan??hmm…habis tu kau nak buat macam mana??”
“ Aku tak taulah Ila , aku ni pun bukan baik sangat , jahat lagi tu..hari tu dah masuk kes disiplin..tapi kalau kes yang hari tu , aku tak hairanlah..budak tu yang tiba-tiba fitnah aku.free-free kena touching dengan guru disiplin.”
“ entahlah Azni biarlah tu , kes lama kita tutup lah , kalau ingat nanti kita sakit hati pula dengan budak kelas sebelah tu.”
“ hmm iyalah..eh dah sampai pun kita , ok jumpa esok kat kelas sepupuku.”
“ Ok!!beres sepupuku!!”
  BERSAMBUNG......???:)

No comments:

Post a Comment