Powered By Blogger

Saturday 20 December 2014

Bismillah....

Alhamdulilah ku ucapkan syukur ke hadrat Allah SWT kerana memberikan aku peluang sekali lagi untuk merasai kehidupan di dunia ini biarpun tidak ku tahu berapa baki lagi yang harus aku lunaskan sepanjang aku menumpang di bumi Allah ini.. 
Setinggi mana sekalipun jasaku dimuka bumi Allah ini, takkan mampu ku lunaskan dengan nikmat Allah yang berkali ganda diberikan padaku.

Selawatku untukmu Ya Rasulullah, Andai tidak kerana jasamu memperjuangkan agama yang suci ini, Tidaklah diriku mampu menghirup udara segar keimanan dan Islam. Jika tidak kerana kasih sayangmu,tidaklah aku mengenali Tuhanku Rabbul Jalil.. Bersyukur aku kerana terpilih menjadi umatmu ya Muhammad..

Allah,Allah,Allah..

Tepat jam 10.23, malam ahad..

Hatiku rasa tertaut untuk berkongsi dan melakar sesuatu yang terbuku dijiwaku.

Tidak lain tidak bukan,ianya berkisarkan cinta Allah Taala..

Dulu, aku teringat semasa aku dibangku sekolah menengah cukup popular segala isu couple,lepas tu clash,lepas tu sambung kembali. Tidak kurang juga popular istilah cinta islamik.. Tapi, ada satu cerita yang membuatkan aku terkenang hingga ke hari ini, peristiwa sepasang couple..Once Allah memberikan hidayahnya kepada sesiapa sahaja yang Ia kehendaki, maka tiada tangan lain lagi yang mampu menolak kekuasaanNya. Nobody!!

Mereka berpisah kerana Allah, melepaskan juga kerana Allah..menangis?? Yes pasangan itu menangis lantaran terlalu berat untuk melepaskan. Namun kerana yakin akan janji Allah yang Maha menetapkan segala jodoh mengikut kehendakNya... maka dengan yakin akan janji Allah ini berpisah keduanya dengan satu kata2..

" Sekiranya Allah takdirkan jodoh antara kita, kita pasti Allah jodohkan juga..Masanya biarlah Allah yang tetapkan kerana Dia lebih hebat merancang dibandingkan dengan kita dengan ilmu yang cukup terbatas. Tak usahlah menangis kerana perpisahan,tapi lebih baik kita menangis kerana membelakangi cinta Allah.Lebih baik kita menangis kerana rasa bersalah dihadapan Allah."

Allahurabbi...

Itulah satu nasihat yang paling ku pegang saat aku dibangku sekolah menengah. Ku tegah diriku dari terlibat dengan dunia percoupelan..dan Alhamdulilah Allah Taala sudi menjaga hatiku...

Kini

Aku dialam kampus. Banyak juga cabarannya yang harus ku tempuh.. Bukan sahaja tanggungjawab yang semakin menuntut segala kerahan jiwa dan tenagaku malahan juga menuntut rasa hatiku..

Cinta kerana Allah...

Setelah aku diuji dengan beberapa orang,baharu kali ini terasa benar rasa pergantunganku pada Dia,Allah Tuhanku yang menciptakan aku yang menancapkan segala rasa hatiku. Yang memegang hatiku selama ini.

Mujahadahku sayang,

Aku ingin bekongsi suatu kisah denganmu..

Cinta kerana Allah..Mencintai dan menyanyangi seseorang juga kerana Allah.

Sewaktu si dia dicadangkan untukku, tanpa berdalih aku terus menolaknya tanpa alasan yang kukuh. Namun, pujukan demi pujukan daripada akak-akak ni meminta aku untuk istikharah terlebih dahulu..

Ku lembutkan hati untuk melakukan istikharah. Ku serahkan pergantunganku pada Allah..Tanpa sekelumit perasaan, tanpa sedikit rasa hati..Aku menyerahkan diriku pada Allah sebaik-baik penentu.

Hampir dekat sebulan tempoh untukku melakukan istikharah, baharulah ku temui jawapan..dan Alhamdulilah Allah Taala memberikan ruang untukku mengenali dia yang sememangnya tak pernah ku kenali dalam hidupku. Seseorang yang pertama kalinya rahsia ku simpan rapi,hanya dia yang mengetahui kisah disebalikku.

Saat itu hanya Allah yang Maha Mengetahui segala debaran bercampur rasa takut dan gentar. pertama kali bertaaruf dengan seorang pemuda yang ku segani walau hanya sekadar melihat dari jauh.

Nama juga jalan perjuangan,

Tiada benda yang mudah, Tiada jalan perjuangan ini yang dihampar dengan kesusahan dan kesenangan. Tiada jalan perjuangan ini yang dihampar tanpa ada rasa tangisan dan kekecewaan.

Begitulah yang ku rasai, Bilamana halangan diperoleh dari pihak keluargaku sendiri. Hatiku rasa sayu, tapi aku kembali dengan Dia yang Maha Mengetahui atas segala sesuatu yang samar-samar pada pandanganku hamba yang dhaif.

Tiap malam tangisan juga ku adukan pada Dia Tuhanku. Dia yang menentukan kehidupanku,Dialah yang mengatur segalanya.

Ku lalui dengan rasa senang hati ujian dariNya. Biarlah segala tangisan dan kesengsaraan adalah kerana tujuan ibadah semata-mata. Bilamana segalanya dianggap ibadah, maka segala kesakitan itu akan lenyap dengan sendirinya bahkan rasa kemanisan itu pula yang menyengat jiwa kita.

Segala2nya belum berakhir, hampir sebulan lebih baharulah ku peroleh izin dari keluargaku..Namun CintaNya tidak pernah berakhir untuk diriku. Bilamana dari dirinya sendiri tiba-tiba mendiamkan diri disaat keluarga telah dimaklumi  membuatkan hatiku cukup terasa.. Sifat malu seorang muslimah lebih menguasai jiwaku. Aku hushnuzonkan diriku dengan berbaik sangka dengan dirinya. Aku cuba mengukir senyuman, semua ini Allah yang tetapkan, Jangan dipersoalkan apa yang telah Allah atur.

Setelah itu, orang tengahku bertanya pada diriku, dengan tenang aku menjawab.

" Tak apa, mungkin akhi ada masalah. Dan kalaupun pandangan saya dipersoalkan, Saya redha apapun keputusan. Kalau nak diteruskan, saya akan cuba sebaik mungkin, dan kalau nak dihentikan pun, saya ok..semua Allah yang atur. Cumanya saya minta dilepaskan dengan cara yang baik. itu sahaja.

Mendengarkan jawapanku, akak itu sempat berpesan..

" Dik, apapun jawapan akhi, terimalah dengan hati yang terbuka. Anggaplah semua ini ada hikmahnya. Jangan terus jatuh, tapi bangkitlah lagi"

Aku hanya tersenyum..

Aku membalas mesej akak tersebut...

" Akak jangan risau tentang diri saya. Saya dah lama bersedia. Saya tak letak harapan pun dekat akhi, Cuma mungkin perasaan sahaja yang mula hadir. Tapi, x apalah semua ini Allah dah tetapkan, kita manusia tak mampu nak menolak, juts accept sahaja qada' dan qadar Allah.. Cuma mohon doanya agar Allah kuatkan hati"

Mujahadahku sayang..

Menipu kalau ku katakan perasaan ini tidak ada.. Tapi kita kembali semula kepada Allah. Allah yang hantar perasaan, dan Allah Maha berkuasa membolak-balikkan hati manusia. Bilamana Allah katakan Kun Fayakun,maka jadi jadilah. Tiada siapa yang mampu menolaknya.

Kini kerjaku hanyalah kembali kepada Allah, Pencipta diriku yang sentiasa menemani diriku siang dan malam walau dimana sahaja aku berada. Menanti jawapan, namun aku telah bersedia menerima sebarang kemungkinan.

Bagiku, Dia juga makhluk Allah..Segala jawapan itu datangnya dari Allah namun ditancapkan di hatinya. Jadi, tugas kami sebagai hamba adalah menuruti kehendak Allah Taala.

Kadang-kadang hatiku rasa sakit, namun ku harap biarlah kesakitan ini dinilai sebagai ibadah. Menerimanya kerana Allah, dan menolaknya juga kerana Allah.. Biarlah semua kerana Allah. Andai dahulu istikharahku menerima kerana mengharapkan keputusan daripada Allah tanpa ada sekelumit perasaan, namun kini ku lepaskan dia juga kerana mengharapkan keputusan daripada Allah biarpun kini telah ada perasaan itu.

Hatiku kesedihan, Namun aku bersyukur kesedihan itu dibalut Allah dengan dunia perjuangan yang lebih penting berbanding cinta pada makhluk. Bersyukur kerana Allah masih sudi mendekatkan diriku denganNya walau kadangkala aku ini alpa dengan duniaku sendiri. Tapi Dia tidak pernah jemu mengingatkan aku dengan tarbiyyah yang jauh lebih tinggi nilainya dibandingkan dengan apapun yang ada di dunia ini.

Allah,Allah,Allah...

Ya Allah jika ini yang terbaik untuk aku jalani, Nilailah ia sebagai sebuah tamrin untuk hatiku. Nilailah ia sebagai sebuah Qiyadi untukku,Nilailah ia sebagai seukur baiah untukku. Biarlah semua kerana Engkau, Lebih bernilai jika Engkau dahulukan.  

Ya Allah, pinjamkan aku sedikit, andai tak layak pinjamkanlah aku walau secebis cuma kekuatan Anbiya'mu untukku baluti jiwa laraku. Pinjamkanlah aku ketabahan Siti Hajar Ya Allah, Pinjamkanlah aku kekuatan semangat Siti Khadijah.. Jangan sesekali Kau biarkan aku lemah hanya kerana cinta makhluk..Kuatkan aku Ya Rabb..Bantu aku dengan pimpinanMu..Tingkatkan semangatku ya Allah.. Jika ini yang terbaik untuk jalani, jadikanlah aku hambaMu yang redha pada apapun yang Kau tetapkan.......Jangan biarkan aku rasa kesepian. Dekatkan aku dengan TarbiyyahMu, Dekatkan jiwaku dengan kalamMu tanpa henti hinggalah Maut memisahkan aku dengan kalamMu...Amin Ya Allah..

Mujahadahku sayang,

Kini hatiku benar2 tenang. Aku bersedia untuk melepaskan, Kerna aku tahu cinta Allah sentiasa bersamaku tanpa henti dan tanpa noktah.

Aku ingin meneruskan cita-citaku yang dahulu,..Teringin benar rasa hatiku untuk mengajar di bumi pendalaman..Mengajar anak2 serta masyarakat disana akan Al Quran,kalam Allah yang Maha Hebat.. teringin benar aku untuk mengajarkan penduduk disana akan fardhu Ain dan Fardhu Kifayah, membawa dakwah Nabi saw disana.. 

Teringin benar aku membawa Islam disana dengan kekuatan milik Allah yang dipinjamkan dibahuku..

Tiada lagi cinta makhluk,tiada lagi namanya cinta manusia..kini hidupku cintaku hanya buat Allah,dan perjuangan yang ku bawa..

Doakanlah aku mujahadahku sayang..moga Allah izinkan rasa hatiku,moga Allah mudahkan laluan hidupku dan jalan juangku ke sana..Amin..

Moga inilah namanya cinta Allah..amin ya rabbal alamin

Nukilan:

Azmalina

Hamba Yang Hina

Renung2kan buat mawar2 Nabi saw.. ^_______^
Tiadalah cinta lain yang lebih mengasyikkn melainkan cinta Allah,
Tiada cinta lain yang menguatkan diri melainkan cinta Allah,
Tiadalah cinta lain yang lebih menenangkan melainkan cinta Allah,
Tiadalah cinta lain kita damba melainkan cinta Allah.
Tiadalah cinta lain yang kita harapkan melainkan satu2nya cinta dari Allah..
Cintailah segalanya2nya kerna Allah,
Bila disatu saat kita kesepian,kesedihan dan rasa keseorangan..cintaNya itu menguatkan dan tidak rasa sakit walau sedikitpun..Biarlah segala cinta kita pada dunia hanyalah tujuan ibadah semata2..
segala kesakitan dan tangisan,itulah cubitan cinta dari Allah, sebagai tanda Allah merindui kita hambanya..
Allahu Qawiyyunaa...




No comments:

Post a Comment