Powered By Blogger

Tuesday 2 December 2014

Kerinduanku Padamu Bumi Anbiya'


Assalamua'laikum Mujahadahku sayang...Apa khabar dirimu sayangku, begitu lama kau tidak kuziarahi...paling akhir aku mencoret sesuatu di ruangan dadamu pada bulan 1, itulah kali terakhir aku mencoret..

Sering juga aku menziarahi namun hanya membaca kembali segala apa yang ku tulis
bermula kau ku wujudkan hingggalah terakhir kali aku menulis...

Membaca kembali kisah-kisah,cerpen mahupun segala luahan hatiku membuatku cukup tertebak. Segala persoalan kehidupan yang berlaku sebenarnya telah ada jawapannya melalui penulisanku selama  ini. Benarlah, apa yang kita dengar tak semestinya kita faham dan apa yang kita faham tak semestinya kita ingat...

Hampir 11 bulan aku mendiamkan diri dari mencoretkan sesuatu di ruangan dadamu, membuatkan aku tenang..menginsafi kembali segala yang ku coretkan,segala peringatan yang kuingatkan,segala perkongsian yang ku kongsikan kepada siapa pun insan yang sudi menziarahi dirimu mujahadahku sayang.

11 Bulan itu ku gunakan sepenuhnya untuk memahami kembali segala yang tuliskan. Tahukah kau, jiwaku merintih..namun itulah roda. Terkadang kita manusia, perlu untuk berhenti seketika dari enjin perjalanan untuk kita memeriksa segala kerosakan mahupun kekurangan pada enjin tersebut. Takut2 jika diteruskan tanpa memeriksa, enjin tersebut akan mati dan terhenti di tengah jalan. Samalah seperti kita manusia biasa, dalam kita menyeru dan menyampaikan, perlu untuk kita menilai dan menginsafi diri kembali atas segala apa telah kita laksanakan di muka bumi Allah ini. Takut-takut jika kita meneruskan perjalanan tanpa kita belajar menginsafi diri, kita akan larut dengan ujian. Kita menyangkakakan ianya baik, tapi mungkin tidak pada pandanganNya. Ianya lebih dikenali sebagai istidraj.

Mujahadahku sayang,

11 Bulan ini, banyak perkara yang ku hadapi..tapi kadangkala ianya membuatkan aku tersenyum..Ujian Allah itu menguatkan, bukan untuk dirintihkan,bukan juga untuk dikeluhkan serta dipersoalkan. 11 Bulan ini juga, jiwaku dari dahulu hingga kini, meronta-ronta ingin melawat makam Anbiya'...

Terkadang bila mengingatkan harapan itu, hatiku menangis terkadang terzahir dengan sendirinya. Allahu Rabbi..Bumi Barakah itu terasa dekat bagiku seolah-olah aku dilambai dari kejauhan. Tapi apakan dayaku, jiwaku masih diperlukan disini, untuk melunaskan segala hutang yang belum terlaksana. 



Mu'tah, hatiku amat merindui tanah itu. tempat yang banyak mengenalkan diriku terhadap dunia perjuangan. Walau sekadar penceritaan, tapi ia ku rasakan amat dekat. Zaid Bin Harithah, Abdullah Bin rawahah, Ja'far Bin Abi Talib...Hatiku merindui panglima itu yang teramat..Salam Al Fatihah buat panglima cintaku,moga sampai rinduku pada kalian Pahlawan Islam...


Mesir, Ardhul Kinanah,,,tempat para Saidatina bersemadi,.tempat para Imam2 terulung,Tabi' Tabiin...
Aku hanya tahu merindui mereka dari kejauhan, hanya mampu mendengar perkongsian dari sahabat2ku di bumi Mesir..betapa mereka telah jatuh cinta di bumi barakah itu..betapa mereka terasa dekat dengan roh2 pejuang disana melalui segala perkongsian kuliah yang banyak membentuk jiwa mereka sebagai Jundi Allah. Kecemburuanku menggunung tinggi, kerinduanku menggunung harapan yang ku susun kemas di dalam azamku, moga diizinkan aku menjejak kakiku kesana walau sekejap cuma..

Mujahadahku sayang,

Tahukah kau, aku menggelarkan diriku dengan nama2 para Saidatina itu. 

Suka sekali aku menggelarkan diriku Siti Hajar dengan harapan moga ketabahanku persis Siti Hajar, tinggi dengan baik sangkanya terhadap Sang suami, menyenangkan hati suaminya walau ditinggal sengsara seorang diri di padang pasir yang tandus..


Suka juga aku menggelarkan diriku Zinnirah, dengan harapan agar bila aku teruji dengan apa pun ujian, aku tabah mengharunginya. Sanggup mengharungi segala kesengsaraan untuk mendapatkan kesenangan di akhirat kelak. Kerana aku tahu, perjuangan ini menuntut kepayahan yang teramat, akan dihamparkan dengan penderitaan yang mungkin mengorbankan harta,tenaga,masa dan nyawaku. Tapi, aku sedar, untuk mendapatkan syurga Allah itu..aku harus menagih ujian yang berat sedangkan neraka itu dipagari dengan kesenangan dan keseronokan.



Kadang-kadang aku memanggil diriku Aisyah dan kadangkala juga Siti Khadijah. Dengan harapan menggunung tingggi, aku dapat menjadi pembakar tiang semangat suamiku kelak,. Biarlah aku harus mengorbankan kesenanganku asalkan cukup bagiku untuk membantu suamiku di jalan ini.. Tidak ku harapkan dia memberikan segala kemewahan yang diimpikan oleh para isteri yang lain,bukan emas permata yang menjadi igauanku..Bukan itu yang ku harapkan menjadi sandaran diriku. Aku hanya ingin merasai apa yang pernah dirasai oleh para Srikandi Islam dan Para Saidatina yang lain. Buatku, Biarlah aku merasai segala derita asalkan suamiku tidak menderita..Kerana itu harapanku..mengesat air matanya tatkala dia rasa gugup dengan perjuangan, menguatkan hatinya tatkala dia rasa lemah agar tetap semangatnya membawa agama Allah dan tak lelah membawa seruan Nabi saw..Menjaga kebajikannya dengan sepenuh jiwaku...Kerana itu aku suka memanggil diriku Aisyah dan Siti Khadijah.

Mujahadahku sayang....

Walau aku bukan Siti Hajar dalam menuntut ketabahannya,baik sangkanya..
Walau aku bukan Zinnirah yang uttuh dan tekad perjuangannya walau matanya dibutakan..
Walau aku bukan Aisyah dan Siti Khadijah yang hebat perjuangan mereka sebagai isteri...
Walau aku bukan Asiyah yang tinggi redhanya...

In shaa Allah, akanku usahakan untuk membimbing diriku dan harapanku besar, siapapun yang Allah takdirkan untuk menjadi suamiku kelak..aku harap sekali dapat menjadi Siti Hajar,Zinnirah, Aisyah,Siti Khadijah, Asiyah dan Para saidatina yang lain untuk dirinya.....Amin Ya Allah...

Tahukah kau mujahadah, Kerinduan dan harapanku ini sering ku panjatkan pada Ilahi...Moga dapat ku rasai segala yang ada dibumi barakah itu disini.

Kerinduanku,tangisanku,kecemburuanku untuk pergi kesana walau sekejap cuma..kalimah Tahmid sahaja mampu ku panjatkan pada Rabb..

Dari aku bergelar pelajar SPM hingga kini kerinduanku pada perjuangan itu membuatkan aku bersyukur yang teramat..

Mungkin kerana terlalu rindu dan terlalu mengingati, hinggakan terbawa ke alam mimpi..aku ibaratnya berada di bumi Mesir, Segala gambar yang dikirimkan padaku tempat dan situasi2 itu, aku seolah2 berada di tempat itu berjaulah dengan 2 orang akak dan seorang sahabat.. Kami berjaulah melawat makam Para Saidatina, Imam Syafie dan banyak lagi..melawat tempat Firauan...

Bukan itu sahaja, sempat juga kami mendengar kuliah kitab yang disampaikan. Dalam mimpi itu, aku tidak mengenali Syeikh tersebut, namun wajahnya amat bersih dan begitu bersungguh dalam menyampaikan. Hammasahnya dalam pengharapan.

Setelah itu, sempat lagi pergi ke masjid mu'tah dan tempat bersemadinya pejuang Mu'tah dan medan peperangan mereka...

Walau sekejap cuma dan hanya alam mimpi...biarpun aku tahu hanya mainan mimpi melalui wasilah yang dititipkan..gambar2 yang dikirimkan padaku..itu pun sudah cukup besar buatku..peluang yang Allah berikan sudah cukup membuatkan kerinduanku terlunas. Syukran ya Allah...

Ya Allah sematkanlah dalam diriku roh perjuangan moga ianya tidak rapuh dimamah egoisku sendiri..Tetapkanlah hidayahmu setelah Kau memberikannya padaku...ampunikanllah hambamu ini ya Allah...

Mujahadahku,moga kau terus berjasa pada siapapun yang membaca segala perkongsian dan juga luahan ku disini. Biar aku sudah tiada di dunia,tapi kau kan terus hidup selagi mana kau masih dijenguki oleh insan lain samada secara sengaja mahupun tidak. 

Tidak akan mati Anak2 Adam itu kecuali 3 perkara, Amal sedekah,doa anak2 soleh dan ilmu yang bermanfaat..

moga perkongsian yang kita kongsikan bersama ini mujahadahku sayang mampu meneruskan kehidupanku kelak..Amin....

No comments:

Post a Comment