Powered By Blogger

Saturday 7 January 2012

Alhamdulillah hari ni berpeluang lagi ingin berkongsi sesuatu. ^_^ perkongsian yang tidaklah hebat manapun, tapi orang kata, selagi ada sharela~ huhu^_~

Satu petang, aku duduk-duduk di beranda rumah. Depan rumah aku tu, ada dua buah rumah. Dua buah rumah yang sangat berbeza. Satu rumah mewah dan satu lagi sebaliknya. Aku melihat dan mengelamun seketika.

   "best jugak duk umah besar ni, mewah mesti bahagia..." sambil terbayang jadi orang kaya. hehe...

...dalam aku mengelamun tiba-tiba terlintas di fikiranku, tapi adakah mereka ini bahagia?? dan bagaimana pulak dengan rumah sederhana disebelahnya, adakah mereka tidak bahagia?? Persoalan ini memberi ruang untuk aku berfikir lebih jauh.

Aku teringat ceramah ustaz nik, ustaz sekolah dulu, kata beliau...

   "apa itu kebahagian? berapa ramai yang diberi kekayaan, rumah besar, kereta besar, isteri besar hehe, tetapi sebenarnya mereka tidak bahagia. hidup mereka sibuk mencari kekayaan dunia, sehingga terlupa kekayaan yang sebenar di akhirat kelak. dan berapa ramai pulak orang miskin, rumah kecil, tidak ada kereta hidup mereka lebih bahagia. Senyuman yang lahir dari bibir-bibir mereka lebih ikhlas dan disenangi kerana itu semua lahir dari hati yang muthmainnah(tenang)."

Betullah, kadang-kadang bila aku melihat orang kaya, aku menjadi takut. Sehingga aku merasakan aku tidak mahu menjadi kaya. Patutlah nabi sendiri lebih memilih untuk menjadi miskin.
 Kadang-kadang orang miskin lebih mudah bersedekah berbanding orang kaya. Kadang-kadang orang miskin lebih mudah untuk belanja orang berbanding orang kaya. huhu,

Tapi betul kan...Betapa beratnya ujian menjadi orang kaya.
Bagaimana pula dengan kita? Adakah kita bersyukur dengan nikmat yang kita ada? kekayaan yang paling bermakna sebenarnya adalah kekayaan pada jiwa. Ketenangan luar biasa.

Terpulang pada kita, mana satu yang kita buru. Kekayaan di dunia, ataupun akhirat? Kalau aku ditanya, aku akan jawab... dua-dua! hehe... tp memang itupun yang Allah ajarkan untuk kita agar seimbangkan kedua-duanya.

   "yaAllah ya tuhan kami, berikanlah kepada kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan jauhkanlah kami dari azab api neraka"   doa yang sering kita baca, andainya kita faham~~

Pesanan buat diri dan sahabat-sahabat sekalian, cek balik niat yang sudah lama kita biarkan. Jangan tunggu satu muharram dulu baru nak pasang niat. Lihat balik, kadang-kadang niat yang kita sematkan dalam hati terpesong sedikit. Luruskanlah balik. Moga-moga setiap tingkah kita, dikira ibadah disisinya.

Rasa sangat bersyukur dengan pengajaran yang aku dapat ini. Betullah, hikmah dan ilmu Allah itu berada dimana-mana. Duduk berfikir sejenak tentang kehebatan Allah, benar-benar menenangkan hati~
Allahu a"lam...

Begitulah kisah,
... Infront of my house, there are two different houses. For me, both of these houses is enough to reflect the reality of life in this world...

No comments:

Post a Comment