Powered By Blogger

Saturday 18 February 2012

TALBIAH WARGA HOMS IRINGI PEMAKAMAN WARGA SHUHADA' YANG DIBANTAI REJIM ASSAD

...terkesan dgn antara pengisian prog. mlm tadi, pnjelasan isu di Syria, aku trgerak utk kongsikan ssuatu tntg apa yg berlaku di Syria skg ni. Mungkin ramai dlm kalangan kita yang tidak sedar atau tidak mahu mengambil kisah, tapi inilah saudar seakidah kita. 


Syabab.Com - Ratusan ribu orang berkumpul di pusat kota Khalidiyah, Homs (Hims), Syria, Sabtu, 04/02/2012, untuk melaksanakan pemakaman para syuhada Khalidiah, sehari setelah pembantaian keji rezim Bashar al-Assad yang telah menewaskan ratusan syahid, dan lebih dari seribu orang terluka.
Saat jenazah para syuhada melewati kerumunan untuk dikumpulkan massa yang besar itu pun secara serentak membacakan talbiyah, "Laba'ik, Allahumma labaiyk. Labaiyka la shareeka laka labaiyk. Innal-Hamda wa ni'imata, laka wal-Mulk. Laa shareeka lak" 
(Aku memenuhi panggilanMu ya Allah aku memenuhi panggilanMu. Aku memenuhi panggilanMu tiada sekutu bagiMu aku memenuhi panggilanMu. Sesungguhnya pujaan dan ni’mat adl milikMu begitu juga kerajaan tiada sekutu bagiMu). 
Massa juga secara serentak meneriakkan yel-yel yang dipimpin oleh seorang pemuda, Labaik, labaik, ya Allah" (Kami memenuhi panggilan-Mu ya Allah).
Lebih dari 400 orang syahid dalam pembantaian yang dilakukan rezim kejam Bashar al-Assad selama tiga jam pada hari Jumat malam di kota Khalidiyah, Homs, Suriah. Sementara itu lebih dari seribu lainnya terluka. 
Homs, merupakan salah satu kota pusat perlawanan terhadap rezim Bashar al- Assad. Akhid Desember lalu, puluhan ribu berkumpul di Khalidiyah, Homs, untuk berikrar bahwa mereka tidak akam membiarkan sedikitpun darah para syuhada.
Mereka juga menegaskan bahwa pertolongan itu datang bukan dari Liga Arab, PBB, Amerika atau Obama, melainkan hanya datangan dari Allah Swt., sembari serentak membaca surat an-Nasr (perotolongan). 
Demikianlah nasib kaum Muslim di negeri Syam, sebuah negeri yang telah disebut Rasulullah sebagai pusatnya negeri Islam. Kaum Muslim di Syam tak lelah untuk terus berdiri melawan rezim korup despotik Bashar Assad, sekalipun darah syuhada harus membanjiri bumi.
Umat Islam benar-benar membutuhkan satu kesatuan kekuatan politik di bawah naungan Khilafah Islamiyyah yang akan menyatukan umat di seluruh dunia. Institusi inilah yang akan meangkiri kedzaliman para penguasa diktator di negeri Muslim. Insya Allah, semakin dekat. [m/syrian.revolution/syabab.com]


... moga-moga, dgn perkongsian yg sedikit ini, dpt membuat kita berfikir sejenak tentang saudara kita, dan cuba kita bandingkan dgn diri kita, sejauh mana kita menyumbang kepada tertegaknya Khilafah Islamiyyah di muka bumi ini..
Takbirr!! 


http://www.syabab.com/akhbar/ummah/2359-talbiyah-ratusan-warga-homs-iringi-pemakaman-para-syuhada-yang-dibantai-rezim-assad-video.html

No comments:

Post a Comment