Powered By Blogger

Tuesday 4 December 2012

Assalamua'laikum Mujahadah! Apa khabar dirimu? apa khabar hari-harimu? semoga sentiasa dirahmati oleh Tuhan sekelian alam iaitu Allah SWT. Hari ini diriku ingin mencoretkan sesuatu diruangan dirimu. kau harap ia mampu mengurangkan sedikit beban di hati. in shaa Allah!
  Aku seorang manusia. Penuh dengan khilaf yang tidak terhitung banyaknya. Terkadang aku bisa tersedar dengan apa pun tarbiah Allah yang mengetuk hati. Dahulu aku pernah terfikir akan Facebook. Pernah terdetik di mindaku. terlalu banyak yang ku postkan.kata-kata nasihat dan sebagainya. Aku pernah terfikir untuk deactivatekan FB tersebut. mengenangkan tugasku bahagian multimedia , dan usrah online serta hari ini maklumat-maklumat semua diperoleh melalui FB. Niatku terbantut untuk melakukan hal tersebut. aku bukanlah segagah mana. Gagahku bukanlah seperti pahlawan badang yang sering digembar-gemburkan dalam cerita dongeng.
  Aku juga sedar ,  setiap apa yang terlintas di mindaku pasti akan ada orang yang akan menyampaikan hal tersebut itu kembali. sebagai contoh berkaitan post2 di FB , update status. Aku pernah terdetik akan statusku selama ini , kata-kata nasihat. Adakah aku mengambil semua nasihat tersebut dalam diriku atau mencurah air ke daun keladi sahaja. Jika ku hitung semua postku ,  aku menjadi malu pada keteranganku sendiri. menjadi malu pada tanganku sendiri. Menjadi malu pada bicaraku sendiri. Pokoknya semua aku menjadi malu.
  Inilah status dari seorang hamba Allah yang sempat ku copykan..status yang membuatku malu dan sedar.


Hampir empat bulan saya menahan diri dari mencoret sesuatu di 'dinding' sendiri.

Kadang-kadang ia sangat menenangkan, kadang-kadang juga membuatkan saya rasa keseorangan.

Menjauhkan diri dari laman sosial bermakna sedang meletakkan diri bersedia berhadapan persepsi manusia iaitu tidak sensitif isu ummat atau tidak ingat kawan.

Perhentian empat bulan itu, saya cuba maknainya dengan beberapa kali saya baca kembali dan renung segala apa yang telah saya tulis dan kongsikan sebelum ini.

Begitulah saya diajar, untuk menulis segala apa yang kita fikir, yang kita lontarkan dan yang kita kritikkan. Supaya suatu hari, kita belajar untuk sedar di mana sebenarnya kita berada.

Begitulah juga sebuah perjalanan, kadang-kadang perlu kita berhenti seketika. Kenalpasti takut-takut kenderaan yang kita pandu itu, ada yang perlu dibaikpulih.

Kalau yang perlu dibaikinya biasa-biasa, maka hentinya hanya sebentar. Tapi jika besar problem-nya, maka hentinya mungkin memakan masa.

Teruskanlah perjalanan sesudah ianya dibaiki. Terpulang laluan mana yang ingin kita lalui. Samada laluan yang berbeza atau kekal seperti asalnya.

Road maps nya telah Dia sediakan dalam Kitab-Nya yang pasti lengkap dan tidak menyesatkan.

Berjalanlah dan tebarkanlah kebaikan itu. Jangan sampai kita tergolong dalam golongan (وإذا مسه الخير منوعا).
 

  Roda dunia!! segan aku pada kata-kata ini. Mujahadah Cinta. Doakan ana semoga ana dapat lawan semua ni. Doakan agar hati ini tetap thabat atas jalannya.

  

No comments:

Post a Comment