Powered By Blogger

Friday 7 December 2012

 


  Assalamua'laikum mujahadah cintaku?? ^^ malam ni diriku ingin mencoret lagi diruangan comelmu. Berapa lama air mata itu ku cuba tahan dalam empangan di beduk mata ,kini mengalir lagi. Tahukah dikau wahai mujahadah , apa yang ku fikirkan dan apa yang ku rasakan??
  Ya! Pastinya kau tidak mengetahui kerana tika ini hanya aku dan Rabb yang tahu. Tapi aku berkongsi juga dengan dirimu kerana dikau sebahagian komponen mahupun enjin dalam diriku. Penulisan dan dakwah itu matlamatku. Islam itu seiring denganku.
  Aku yakin inilah sebaik-baik keputusan. Bukan mudah bagiku melakukan usaha ini , jiwaku terhimpit mujahadah. Hanya Allah yang tahu betapa aku dalam ketakutan berdepan dengan mata-mata Adam yang sering mendesak dan memaksa. Hatiku bayu wahai mujahadah. Bukanlah ketegasanku seperti pahlawan mukminin Saidina Umar. Bukan! Aku bukan sepertinya. Aku bukan Saidina Abu Bakar, bukan jua Saidina Uthman dan Remaja terunggul Saidina Ali. FB? Aku terpaksa membiarkan ia andai dengan cara itu bisa mengurangkan.
  Mujahadahku,
 Tahukah dikau , melalui FB juga ukhwah aku dan sahabat cintaku renggang hanya kerana lamaran dari sahabatnya yang ku tolak. Erm , aku cuba meraih kemaafannya sebaik mungkin. Namun jika kemaafan itu harus ditukar ganti dengan lamaran , aku tidak bisa melakukannya mujahadah. Jujur, aku amat menyayangi ukhwah namun bukan itu caranya. Ukhwah bukanlah boleh dibeli kerana harganya tidak ternilai kerana datangnya dari lubuk hati yang dalam.
 Setelah ku fikirkan mujahadah , hati ini terasa sakit dan tersiat-siat. Tiap hari aku melihat Fb sahabatku sambil mataku kian membengkak. Aku rindukannya dan teringat janjinya. Apalah dayaku untuk membolakkan hatinya padaku. Untuk memuaskan hatiku sendiri , aku tidak berani membuangnya sebagai rakan FB ku. Aku terlalu takut wahai mujahadah. Hati ini pula yang kian lara menanggung derita melihat sindiran dan kata-kata yang buatku give up. Tidak sanggup mata ini melihat tiap bicaranya yang kadangkala aku rasa hipokrit. Astaghfirullah! hati manusia.Tidak!  Bukan hati , tapi nafsuku punya bicara. Pergilah dikau wahai nafsu! Ya Allah!
  Mujahadah , jika dengan ini caranya untuk memuaskan hatinya..aku redha jika aku harus terpinggir. Aku redha jika hati ini harus ku cagarkan demi sebuah ukhwah. Aku akan cuba sebaik mungkin. Jika dia selesa dengan membuangku , maka aku yakin di mahsyar kelak akulah yang pimpin dan genggam tangannya dahulu kerana rinduku padanya. " Ana rindu enti! Ana rindu ukhwah kita! Ana rindu mahabbah kita.!Enti janji takkan biarkan ana seorang melawan arus.!"
Huh! Mengeluh lagi.
  Janganlah mengeluh wahai diri. Kesat air matamu. kesakitan cintamu pada ukhwah tidak sia-sia.
Iya! Aku tahu mujahadah. sesuatu yang berlaku pasti ada hikmahnya. Aku akan cuba menerima hakikat biar perit kerana aku tahu ada manis di penghujung.
 doakan ana mujahadah moga hati ini thabat dan tidak ada yang terluka dengan keputusan yang ana ambil ini. amin!

  

1 comment: