Powered By Blogger

Thursday 21 February 2013

Benarkah Aku Sarang Mujahidah???


Assalamua'laikum warahmatullah.. Apa khabar dirimu hari ini sang cinta dan rindu wasilah Tuhanku , Allah Rabbul Izzah?? Nur Harap mujahidah ana ini baik-baik sahaja..Dengan umur yang masih bersisa, ana harap sang cinta ana sudi bersama mendepani dunia yang penuh dengan cabaran ,bersama ana melestarikan dunia perjuangan yang kadangkala kesakitannya tidak terduga. Walau seribu rintangan yang menghadang dalam diri , ana akan cuba untuk teguhkan hati ini hanya buat Tuhan Kita Allah Taala.
  Mujahadahku ,
Hari ini bertarikh 21/02/2013 tepat jam 6.30 am , tarikh bersejarah buat diriku dan sahabat satu jabatan.. Merai dan menyambut sambutan Maulidur Rasul biarpun Rasullah telah meninggalkan jauh berabad lamanya. Tapi Roh perjuangannya tidak pernah pergi , kerana risalah perjuangan utusan Mulia sentiasa diteruskan oleh pejuang-pejuang Islam hari ini. Semoga hamba tergolong dalam kelompok pejuang itu. Ana sedar akan makna suatu hakikat , ana bukanlah siapa-siapa jika ingin dibandingkan perjuangan dengan pejuang tegar yang lain. Ana masih lagi bertatih atas jalan ini , kadangkala tersungkur , kadangkala tegar ,kadangkala  mara kadangkala rebah dan sebagainya.
Mujahadah ,
Apa yang ana nak cerita dan kongsi disini adalah pengalaman yang ana lihat , dengar , hidu dan sebagainya. ^_^ hehehe..
  Kadang ana rasa lucu juga pabila sahabat-sahabat ana menggelar ana Zinnirah. Sebabnya ana tak tahu mengapa. namun itulah gelaran yang ana perolehi dari sahabat2 ana. harapan moga gelaran yang diberikan meresap dalam jiwa ana.

  Ana masih teringat , tetap segar dan membekas dalam kotak memori. Saat hari pertama ana menjejakkan di sekolah biasa , hari itu jika ana masih stay di sekolah agama , pasti ana akan turun sekaki meraikan maulud Nabi. Ana ingatkan sekolah biasa juga meraikan. Mungkin ada certain sekolah lain , tapi kat sekolah baru ana ni , memang tak disambut langsung maulud Nabi. Ana rasa sangat sebak lebih-lebih lagi pabila melihatkan keadaan sekolah dengan keletah pelajarnya. Ana rasa sangat down , dan kekuatan ana saat itu hanyalah amalan sunat..Tapi semua itu diuji Allah lagi , bila ana dituduh mencuri dan tidak dibenarkan untuk menunaikan solat dhuha lagi. Semua itu berlaku saat hari maulud Nabi.Allahu Allah.. :(
  Mujahadah ,
Biarpun saat itu ana rasa sangat lemah, ana rasa sangat bersyukur dengan kenikmatan yang Allah beri. mesti mujahadah nak tahu apa dia kenikmatan yang ana maksudkan. kenikmatan itu adalah pabila Allah datangkan kepada ana , seorang pelajar kristian dari kelas ana. bicaranya yang kasar dan menjengkelkan itu membuatkan ana kuat dan berazam untuk mengubah secara perlahan-lahan. Dia cakap kat ana waktu kat kelas ana ,
   " Eleh!! kamu ni sekejap jak pakai tudung labuh , nanti lepas sebulan hilanglah tudung. Tidak pun tukar fashion macam yang lain. lagi teruk dari kami. "
kalau kita fikir dari sudut luaran , kita akan rasa down dan melemahkan semangat diri. Tapi , Allah kuatkan hati ana. Ana cakap kat member tu ,
  " Tidak semua pelajar sekolah agama macam tu. Kami dididik secara baik. Terpulang pada penerimaan individu nak ambik atau tidak.
Mujahadah ,
Waktu tu , apa yang terlintas difikiran ana , ana akan cuba sedaya upaya ana untuk mengubah persepsi mereka dengan pelajar sekolah agama dan sekolah itu sendiri. Ana sedar semua itu memakan masa , bukan dalam masa yang singkat. Memerlukan pengorbanan yang tetap. Itulah yang ana alami , mengubah prasangka seorang pakcik yang mengatakan ana seorang pencuri disurau hanya kerana ana solat dhuha hingga tidak dibenarkan ana untuk datang ke surau itu lagi. Seorang pendiam menjadi orang yang banyak bercakap dan paling penting adalah kuasai guru dan ilmu..Semuanya Allah permudahkan bila kita membantu agama Allah.Syaratnya kena ikhlas dan tawakal sepenuhnya pada Allah. Buktinya , ana masih ingat waktu exam sem 1 tingkatan 5 subjek sejarah. Dalam masa yang sama , ana sibuk buat kertas kerja , turun naik jumpa pengetua dan penolong kanan , berhubung dengan peserta tiap sekolah.  Terasa sangat letih waktu tu.esok subjek sejarah , before subuh bangun menelaah buku. bertemankan air mata takut tak dapat nak survive. Takut membawa fitnah pada Islam , pada Dakwah yang dibawa. 20 minit sebelum subuh , ana call sahabat ana , share msalah kat dia. n sahabat ana kata , " Ana yakin Nur boleh score yang terbaik exam ni..syaratnya Nur kena yakin dengan Janji Allah. Ada masa lagi Nur nak solat taubat. bertaubatlah atas segala prasangka Nur akan janjiNya Allah. baca baik-baik surah Muhammad ayat 7. "
  Keesokannya , ana pergi sekolah. kat tangan waktu hanya nota sejarah seklai imbas. lucu juga tem tu , asal nak baca , mesti ada jak halangan.^^..hehe..n yang paling power bila ana kena panggil oleh cikgu azrul atas keja ana tuk dimaklumkan pada pengetua.Kertas sejarah 1 masanya hanya 1 jam n ana lambat masuk 15 minit. semua orang dah mula. Takut , tapi berserah saja kat Allah. member kat kelas semua cakap , yang ana x kan dpt nak survive. Ana tahu semua tu ujian dari Allah tuk kuatkan hati ana untuk survive dan membuktikan pada mereka. Ana kuatkan hati buka paper, n recall balik apa yang ana baca.Apa yang ana dapat rasa saat itu adalah ketenangan semasa menjawab. bila diumumkan result sem , ana sendiri macam tak percaya dengan result tu. Terutamanya dengan subjek sej kertas 1, kebaikannya memberikan 39/40 . Saat tu , sahabat ana kol , terharu juga dengan kata-katanya.
  " Alhamdulilah ya Zinnirah , berkat keikhlasan Nur datang ke sekolah biasa yang menuntut kecekalan , menguji kesabaran , merasai pahitnya berjuang. Akur menerima apa yang ditetapkan Allah. Banyakkan bersyukur sebab Allah letakkan Nur kat situ. Sekarang ni tugas Nur, tugas survive tuk SPM. Bawa Islam atas wasilah ilmu. saya tahu Zinnirah pasti boleh. kejayaan kamu ya zinnirah disitu."
Ya , berkat Maulud Nabi. Kelahiran seorang Nabi junjungan mulia. berkat sejarah perjuangan Nabi membawa Islam. Nak kata kita hidup seorang , tak logik sebab kat daearah Kb ni masih ada lagi yang berjuang membawa Islam , kita masih boleh berjemaah dengan mereka untuk menegakkan Islam. Tapi , Nabi seorang-seorang membawa Islam. begitu juga dengan Nabi terdahulu , seorang membawa Islam , membawa kebenaran.

  Semua nostalgia itu menjadikan aku berfikir sendiri. hari ni, kami berarak menyambut kelahiran Nabi. Aku terfikir , kita berarak bukan sebarang berarak , kita berarak ada tujuan.Penat dan letih ada tujuan. Semuanya bermotif. Kata kak Ros denganku dahulu , " Ambillah ilmu walau di tepi jalan".
  Sedih melihatkan sekeliling, termasuk diriku sendiri. hanya mampu memandang dan melihat. berarak sekadar memenuhi syarat perarakan. Yang paling mengharukan bila ada dalam kalangan sahabat yang kata , " sepanduk kitalah yang paling kecik."
   Pada mulanya aku mengiayakan , setelah itu bila seorang lagi kata , diorang pakai baju cantik n sebagainya. Sahabat ana pandang ana , ana kata dalam nada bergurau ," ehhe , tak palah sepanduk kecil yang penting kita buat dengan ikhlas. Orang berarak sekarang sebab nak menang pertandingan. Orang buat sepanduk besar hari ini , sebab nak tengok sepanduk mana paling lawa. Biarlah kita tak dipandang , yang penting , kita tak cari kalah menang dalam perarakan ni."
  Sahabat ana menambah ;
  " perarakan ni kita nak cari ibrah ,nak ingat rentetan perjuangan mereka. zaman dahulu mereka berarakan dengan panas yang mencengkam , hari ini kita berarak , matahari tak garang sangat. Dulu mereka berarak , manada baju cantik , pakai apa yang ada saja. Dahulu orang berarak , selawatnya gah sampai orang bukan Islam gentar , hari ni , kita selawat , orang bukan Islam pandang sambil tertawa-tawa."
  Aku terdiam , memang benar katanya. AllahuRabbi..Sangat-sangat malu. Sampai sahaja di dewan , majlis pun bermula. Aku dan sahabat lain slain berpandangan sesama sendiri. Ikutkan hati , ingin sahaja kami keluar dari dewan tu. Bukan ibrah yang diperolehi , hiburan pula yang kami dapat. melihatkan keadaan sekeliling , nak lari pun ada. Tak sanggup nak tunggu lama. Seolah-olah join konsert. ^^

  Kat palestin berjuang mempertahankan aurat, kat sini perempuan dijadikan hiburan. menjadi tontonan dan siulan para kaum Adam. Aku adalah hawa. perasaan itu mencengkam dalam diriku. muslimah mualaf menjadi bahan santapan nasyid dan siulan didepan.aku terfikir , " mana kebertanggungjawaban pemimpin tika itu. berseronok sahajakah yang diinginkan.sekadar memenuhi tentatif. Tepat jam 11 lebih , kami tak mampu nak tahan lagi , lagi lama duduk , makin rasa bersalah. kami bergegas keluar dari dewan itu. sepanjang perjalanan kami terdiam. Tiada yang bersuara.
   Baiknya Allah Taala , saat kami menangisi lantaran tidak mampu berbuat apa-apa , Allah pujuk kami dengan mengirimkan jemputannya pada kami sebagai faci di sebuah sekolah yang ratanya muslim. Tapi tidak mengenali apa itu Islam. kami juga diberitahu terlebih dahulu , bahawa mereka ini kurang upaya. seorang akak awal-awal lagi berpesan padaku , bahawasanya kumpulanku kelak kemungkinan dalam kalangan pelajar bisu dan pekak.. Air mata yang keluar saat tu. terpempam aku mendengar..berbicara dengan mereka melalui tulisan. Allah..Maha besar atas segala kekuasaannya. kata akak tu kat ana ,

  " Nur ,prepare awal dari sudut mental , banyakkan doa moga diberikan kesabaran , banyakkan tajdid niat dan bertaubat. semoga sampai pada mereka. Adik-adik itulah titipan yang Allah kat kita. Diorang ni sangat istimewa dik. hati diorang masih bersih. kita lah yang mencorak hati mereka. Jangan ambil mudah hal ini ya dik..akak tahu , adik boleh berkomunikasi dengan adik-adik tu..gunakanlah pendekatan apa pun , tapi berilah kasih sayang adik pada mereka. pandanglah mereka dengan ikhlas."
  Syukran ya Allah , menjemputku ke sekolah itu. Doakan ana mujahadahku, in shaa Allah sabtu ini ana akan bertolak ke sekolah itu dengan beberapa orang shabat. Doakan agar semuanya dipermudhkan..:)

No comments:

Post a Comment