Powered By Blogger

Wednesday 6 February 2013

Multimedia Dunia


  Assalamua’laikum mujahadahku?? Apa khabar dirimu tika ini mujahadahku. Masihkah lagi bersinar indah dengan iman terpasak didada? Masihkah teguh disaat yang lain runtuh. Masihkah tegar disaat yang lain terlempar? Masihkah bersemayam tenang jasadmu dengan amanah yang kian bertimbun.? Redhalah Mujahadahku akan ketentuannya. Setiap yang berlaku adalah atas izinNya.
Mujahadahku ,
  Hampir beberapa minggu dikau tidak ku ziarahi. Ku lihat ia diliputi oleh senawang kemungkaran meminta untuk dibersihkan dengan vaccum keimanan atau lebih dikenali sebagai penyedut hampagas. Jangan bersedih duhai mujahadah. Kali ini Nur bersamamu agar tangisanmu ku kesat ia dengan jihad Ummah. In shaa Allah..
Mujahadah,
Memang benar , kehidupan ini terlalu banyak simboliknya hinggakan tidak mampu untuk kita tafsirkan dengan akal kita yang terhad serta tahap sebenar yang Allah letakkan. Hanya Dia yang Maha mengetahui akan rahsia kehidupan kita. Kebanyakan orang lebih menjurus menggunakan symbol kehidupan seperti roda. Bagiku , kehidupan kita jauh lebih hebat jika kita berfikir simbolik suatu keadaan dengan suatu yang sering digunakan. Malam ini ingin ku kongsikan apa yang terbuku di hatiku bahawasanya kehidupan ini seperti Multimedia Dunia.
   Terkadang kita berlakon dipentas layar dan akan ada yang mengambil video sebagai tontonan akan datang. Terkadang kita membuat poster agar mudah pihak publisiti memudahkan kerja sebagai pihak publisiti dan lain-lain. Kita tidak sedar semua yang berlaku dan apa sahaja yang kita lakukan atas muka bumi seolah-olah menyindir kita apakah benar kita sedar diri ataupun sebaliknya. Alangkah malunya kita kepada Allah jika dalam satu hari kehidupan kita tidak  diambil ibrah. Memang benar,kehidupan manusia selalunya rugi. Bukan kehidupan yang rugi , tapi sikap kita,ego kita yang tak bertempat itulah yang nadikan. Sungguh semuanya berlaku disaat diri ini terlibat dengan Program BIG iaitu Bina Insan Guru. Apabila kasih sayang Allah mendatangi , Dia tidak akan biar hambaNya hidup dalam ketidakpastian tanpa matlamat mahupun tujuan.
Mujahadahku,

  Aku masih teringat saat hari pertama BIG , pelbagai pesanan yang kami terima. Bersedia dari segi mental dan fizikal. Bersedia dari sudut keimanan yang tegar. Bersedia dari sudut perjuangan aurat. Semua itu menjadikan diri ini kelam buat sementara waktu. Menjadikan diri ini kesah. Pelbagai andaian menerjah di ruang kotak akalku. Namun itu bukanlah persoalan besar. Apa yang ingin diriku coretkan disini adalah pengalaman pada hari kedua bilamana kumpulan kami iaitu kumpulan A harus meredah aktiviti darat dengan berjalan sejauh 14 Km. sepanjang kami meredah jalanan tersebut , kami diuji dengan ketahanan mental bilamana kami diminta untuk melalui sawah padi yang berair. Dengan kesakitan kaki yang ku hadapi , ku kuatkan hati untuk melalui bendang tersebut. Entah, mengapa secara tiba-tiba kaki ini tersadung membuatkan kakiku tenggelam di dalam lumpur yang dalam. Melihatkan ahli kumpulan , dengan kekuatan berserta kesakitan ku kuatkan hati untuk keluar dari lumpur tersebut sambil mencari kasut yang termasuk. Rasa lucu juga kerana antara semua peserta BIG kumpulan A , akulah perasmi jatuh di bendang. Dengan baju yang berlumuran dengan lumpur , ku kuatkan hati untuk meredah aktiviti seterusnya. Takdir Allah , aku terjatuh lagi buat kali kedua. Namun kali ini aku sedikit sukar kerana kakiku tiba-tiba keras ( Crame ) , dengan kesejukan kaki yang termasuk di dalam lumpur membuatkan aku kaku mengharapkan bantuan sesiapa untuk keluar dari kepompong lumpur itu. Mujurlah ada seorang rakanku yang sudi menghulurkan tangannya untukku berpaut. Dengan senyumannya ku balas jua dengan senyuman. Berdoa juga aku dihati agar tanganku tidak berhulur dengan mana-mana muslimin biarpun tanganku telah siap kupakaikan dengan handcover.

  Pada mula aku jatuh , aku menjadi kurang bersemangat secara tidak langsung lantaran daya ketahananku yang tidak berapa mengizinkan. Berdoa juga aku dihati agar sakit dadaku tidak berulang lagi  sewaktu kembara darat. Pada saat aku jatuh kali kedua , aku hampir putus asa untuk meneruskan perjalanan dengan panas terik yang memancar membuatkan aku terasa kepalaku semakin kuat denyutannya. Aku terasa ingin sahaja berhenti kembara disitu dan ingin pulang ke tapak perkhemahan.
  Kebaikan Allah Taala , diwasihlahkan padaku satu ilham. Saat itu, aku masih teringat , mata ini tertancap pada sawah padi yang ku lalui. Dengan lumpur yang dalam , dengan duri yang bertebaran di tanah , dengan panas terik yang asyik memancarkan sinarnya tanpa menghiraukan muda dan tua,tanpa menghiraukan sakit dan sihat, tanpa menghiraukan masa dan kudrat. Semua itu menjadikan aku sebak. Sungguh! Air mata ini mengalir dengan sendirinya.
  Terbayang di hatiku keteguhan hati seorang petani. Kehidupan mereka melalu semua ini dengan sifat sabar tanpa ada mengeluh walau sedikit demi mencari rezeki yang halal. Demi mencari sesuap nasi untuk anak-anak mereka. Tidak kisah akan diri mereka yang terkorban. Terbayang di fikiranku , mana mungkin seorang ayah mahupun ibu ingin memberitahu kepada anak-anak kesusahan yang mereka lewati sewaktu di bendang. Apa yang mereka tahu, anak-anak mereka hidup bahagia. Berjaya dunia dan akhirat. Ku kesat air mataky dengan tangan yang sememangnya berlumpur. Saat itu , tiada apa lagi yang perlu ku kesali , aku lalui dan redah semua ujian yang diberikan biarpun mental dan fizikal rasa terseksa.

  Tarbiyah Allah tidak terhenti setakat itu , saat kami diminta untuk masuk ke hutan. Itulah saat yang paling mendebarkan. Kalimah istighfar dan doa serta bacaan khusus aku baca sepanjang masuk kedalam hutan. Sampai sahaja di hutan , aku melihat masih ada lagi rumah-rumah , ( boleh dikira sebagai dhaif ) , yang ada didalam hutan. Jauh dari Bandar. Jauh dari sekolah.jauh dari pekan. Sumber air juga amat sukar diperolehi. Lebih mudah bilamana ada hujan , air itulah yang ditadah untuk menampung keperluan seharian. Sungguh , tidak mampu aku untuk menahan semua itu. Aku lebih banyak membiarkan diriku terhisab dengan semua yang berlaku. Menghitung jemari melhat rumah-rumah yang dikelilingi hutan tanpa ada sumber elektrik yang benar. Malaysia kini hampir mencecah 58 tahun , tapi masih ada lagi nasib saudara kita yang terbengkalai. Secara automatic , aku teringat pesanan pensyarahku Ayahanda Tuan Hj Rozaimie. Katanya sewaktu sesi kuliah :
  “ Berapa ramai dalam kalangan kamu yang memikirkan masalah saudara , sahabat sekeliling kamu? Berapa ramai yang menghitung diri disaat yang lain sibuk dengan kesibukan dunia? Jangan jadi orang yang bongkak. Kita manusia ini terlalu hina. Fikirlah nasib saudara-saudara kita , kelak nanti ditanya Allah adakah dalam sehari kita memikirkan masalah ummah.”
 Melihatkan anak-anak yang melihat dan mengintip kami dari kejauhan membuatkan hatiku terpaut untuk melihat mereka dari kejauhan. Masih segar diingatanku bilamana kami berkemas ingin pulang menuju ke IPG , dari kejauhan anak-anak itu melambai-lambai sambil memanggil kami. Aku hanya mampu tersenyum. Ingin ku berikan makanan , namun tiada apa-apa bekalan yang ku bawa. Hati ini menjadi sayu kerana tidak mampu memberikan apa-apa. Baiknya Allah Taala mendengar rasa hatiku , bilamana ketua kumpulanku memberikan bekalan makanan kering yang dibawanya dan diberikan kepadaku untukku berikan kepada anak-anak kecil itu. aku bersama sahabatku yang seorang lagi meminta izin kepada jurulatih darat untuk memberi makanan kepada anak-anak itu. Alhamdulilah,dengan senang hati jurulatih kami membenarkan. Dengan pantas berlari , kami pergi kearah anak-anak itu. belum sempat kami naik ke atas , aku terdengar anjing menyalak. Aku cuba mengamati dari mana arah datangnya suara anjing itu. rupa-rupanya dari dalam rumah yang kami datangi. Aku menjadi sebak. Melihatkan keadaan itu. Entah mengapa dapat ku rasakan bantuan Allah bersamaku tika itu. anjing itu seoalh-olah memahami. Tidak juga menganggu namun hanya memandang. Aku mendekati rumah itu dari bawah. Dapat ku lihat dengan jelas betapa daifnya keadaan di dalam rumah itu. melihatkan anak-anak yang masih kecil membuatkan aku terpaku. Ku berikan makanan kepada mereka sambil tanganku disalami oleh anak-anak itu. ku lihat wajah anak-anak  yang masih kecil itu. terbayang di fikiranku. Bersekolahkah juga mereka. Jika iya, bagaimana mereka ingin pergi ke sekolah yang jauh dari hutan itu. sedangkan kami melalui hutan itu harus meredah air lumpur dan dan duri-duri. Sedangkan kami sendiri merasa penat dan hampir putus asa apatah lagi anak-anak itu. Semua itu menajdikan aku lebih malu pada Allah.
   Kehidupanku jauh lebih baik dari mereka , namun sering mengeluh pabila diuji dengan kesusahan yang sedikit. Melihatkan keadaan anak-anak itu , menjadikan aku sedar tanggungjawabku sebagai seorang bakal guru. Mendidik kerana Allah. Merekalah anak-anakku. Betapa baiknya Allah Taala mengurniakan aku anak-anak yang comel di usia yang muda , merasai peluang menjadi seorang ibu biarpun hanyya bersandarkan sebagai seorang guru. Semua itu adalah nikmat yang tidak terhingga yang diberikan. Dengan keazaman , tidak ada lagi alasan untukku takuti pabila ditempatkan untuk mengajar di kawasan pendalaman biarpun harus melalui hutan belantara. Padaku , Biarlah kehidupanku berbakti kepada Allah dengan mendidik anak-anakku ke mercu kegemilangan. Ditangan seorang guru itulah nasib anak didiknya. Jika sememangnya Allah mengkehendaki mati, sungguh aku lebih rela mati di tangan memperjuangkan nasib Islam itu sendiri.

  Siapa lagi yang ingin memperjuangkan nasib anak-anak seperti ini selagi bukan aku. Di tanganku yang akan dipersoalkan Allah kelak adakah benar aku ikhlas dengan profession ini atau sebaliknya.
Mujahadah ,
Tiada apa lagi yang membuatkan aku tenang Melainkan membawa perubahan pada anak-anakku ini biarpun sedikit. Cukuplah hati sebak melihat keadaan mereka mujahadahku. Apa yang Allah berikan padaku ini cukup membuatkan akal ini terfikir. Mujahadahku , aku terkenang satu manifesto yang ku bawa disaat aku dicalonkan sebagai pemimpin kampus kini amanah itu mula ku galas sebagai naib pengerusi exco perhubungan domestic n antarabangsa.. manifesto itulah yang akan ku bawa untuk kebaikan kampus in shaa Allah.

  “ Seandainya pemimpin mengejar kepentingan diri,pastinya rakyat menanggung derita. Seandainya Pemipin mengorbankan kepentingan diri , pastiya rakyat mencapai kebahagiaan.”
  Mujahadahku , terima kasih banyak kerana sudi mendengar luahan hatiku. Bukanlah niatku ingin mem[promotekan diri. Jauh sama sekali. Namun aku hanya ingin berkongsi pengalaman dan input yang diberikan Allah Taala.

No comments:

Post a Comment